shutterstock_66994501-scaled-1

کوچینگ برای مدیران و 8 مهارتی که باید بیاموزند

با پیشرفت جوامع و گستردگی بیشتر کسب و کارها، مقوله‌ی مدیریت بهینه‌ی این سازمان‌ها و نهادها به امری مهم و تعیین‌کننده تبدیل شده است. امروزه تغییرات شیوه‌های مدیریتی و کنترل سازمان‌های تجاری به طور محسوس قابل رویت است و سال‌هاست که کسب و کارهای موفق و پیشرو با شیوه‌های مدیریتی رئیس مآبانه خداحافظی کرده‌اند. صاحبان کسب و کار دیگر به واسطه‌ی جایگاه و شان مدیریتی خود قادر به کنترل بهینه‌ی افراد سازمان نبوده و رشد و پیشرفت اعضای یک سازمان تجاری، نه به وسیله‌ی ترس یا اطاعت بی‌چون و چرا از مدیران، بلکه با احساس تعلق و اعتماد دوسویه تضمین می‌شود. پدید آمدن این نیاز جدید در دنیای کسب و کار، سبب تولد شاخه‌ای نوین در مبحث کوچینگ به نام کوچینگ برای مدیران شد. مدیران ارشد و صاحبان کسب و کار در هر مرحله از رشد و شکوفایی تجارت خود نیاز به فراگیری و به کارگیری مهارت‌ها و تکنیک‌هایی هستند که سبب افزایش انگیزه، حس تعلق و روحیه‌ی رشد در کارمندان و زیرشاخه‌های مدیریتی بشود. این مرحله دقیقا همان مرحله‌ایست که در آن این ابزار نقشی موثر و تعیین کننده در دنیای بی‌رحم و پر از رقابت کسب و کارها ایفا خواهد کرد.

کوچینگ برای مدیران چیست؟

در کوچینگ سازمانی برای مدیران، یک مدیر با همراهی کوچ به‌دنبال فراهم ساختن بستری مناسب برای ارتباط بهتر با کارمندان خود است. مدیران و صاحبان مشاغل در این روش با بهره‌مندی از شیوه‌های مختلف کوچینگ، بسته به نوع کسب‌و کار خود، باعث ایجاد تغییرات رفتاری پایدار و توسعه‌ی فردی هریک از اعضای سازمان خود بشوند. بدیهی است که رشد و توسعه‌ی فردی هر یک از اعضا، سبب پیش‌برد هرچه بیشتر اهداف سازمان خواهد شد. پرسشی که ممکن است در این بخش مطرح شود این است که به عنوان صاحب یک کسب‌وکار چه اقدامات موثری در این راستا باید صورت داده تا به نتیجه مطلوب دست یابیم؟
در جواب به این سوال باید گفت که با توجه به تفاوت رویکرد هر سازمان و نوع ارتباط مدیر و اعضای سازمان وجود دو روش متفاوت را باید در دستور کار قرار بدهید:

1-کوچینگ سلسه مراتبی

این روش کوچینگ، یکی از انواع روش‌های کوچینگ است و مناسب سازمان‌های خیلی بزرگ یا بین‌المللی از لحاظ تعداد اعضا و مراتب مدیریتی می‌باشد. در این نوع سازمان‌ها روابط اعضا، سلسله مراتبی و بر اساس نوع جایگاه آن‌ها تعیین می‌شود. در این شیوه از کوچینگ، هریک از مدیران به صورت توالی خطی به هریک از زیر شاخه‌های کاری خود رسیدگی خواهند کرد و با همراهی کوچ، اقدامات زیر را برای رشد و توسعه‌ی افراد زیر دست خود انجام خواهد داد:

  • فراهم آوردن محیطی پویا و بستری مناسب برای یادگیری مهارت‌های جدید؛
  • حمایت روحی و روانی کارکنان و ایجاد حس همدلی؛
  • ایجاد محیطی امن برای ارائه‌ی بازخوردها و نظرات؛
  • تقویت ارتباط اجتماعی میان مدیران رده‌بالا، میانی و سرپرستان با کارمندهایشان؛
  • تامین منابع و امکانات لازم برای توسعه و رشد‌ی فردی تمام اعضای سازمان.

بر اساس تحقیقات انجام شده از سازمان‌های موفقی که از این شیوه‌ی کوچینگ بهره برده‌اند، روش ذکر شده سبب افزایش اعتماد به نفس، بهبود کار تیمی و تسریع دست‌یابی به اهداف تعیین شده میان کارمندان خواهد شد؛ محققان به کرات شاهد کاهش چشم‌گیر سطح اضطراب و استرس افراد بوده و همچنین در روند ایجاد فرهنگ کوچینگ، مدیران ارتباط و تعامل را به معنای واقعی با افراد زیر دست خود یاد گرفتند.

2-کوچینگ تیمی

بدیهی است که تمام کسب و کارهای بر مبنای روابط سلسله مراتبی نبوده و بسیاری از مشاغل و کسب و کارها بر مدار کار تیمی اداره می‌شوند. از آنجا که در سیستم‌های تیم‌محور، تمامی اعضا باید در هماهنگی و توافق کامل و یکسان به فعالیت بپردازند، شیوه‌ی کوچینگ برای چنین مدیری، کمی پیچیده‌تر و دشوارتر خواهد بود. رهبرتیم به عنوان عضو اصلی و پیش‌برنده باید برای ایجاد فضایی برابر تلاش کند، به‌طوری‌که فرصت استفاده از نقاط قوت هریک از اعضای تیم به درستی فراهم شود. کوچینگ تیمی به رهبرِ تیم این توانایی را می‌بخشد که محیطی را برای توانمندسازی هرچه بیشتر اعضا ایجاد کرده و وظایف حساس و حیاتی را به آنان محول کند. رهبر با این رفتار، باعث افزایش اعتماد دو طرفه میان اعضای تیم و خودش ‌می‌شود. کوچینگ تیمی مقوله‌ای بسیار حساس است که برای دست‌یابی به بهترین نتیجه رهبران و سرپرستان تیم‌های نیازمند گذراندن دوره‌های ویژه‌‌ای در این زمینه هستند.

 

بدون این 8 مهارت، پست مدیریتی قبول نکنید

اگر به عنوان صاحبان مشاغل و مدیران کسب و کار تصمیم به اجرای مهارت‌های کوچینگ و تغییر در شیوه‌ی مدیریتی خود دارید، لازم است به نکاتی که در ادامه ذکر خواهیم کرد توجه کرده و آنان را در محیط کسب و کار خود پیاده‌سازی کنید:

  1. سخنرانی‌های انگیزشی پی در پی را متوقف کنید!

سخنرانی‌های انگیزشی برای بالا بردن انگیزه و تلاش کارمندان، همیشه موثر نخواهند بود. به جای سخنرانی‌های پی در پی و تلاش برای تزریق انگیزه به این شیوه، موفقیت‌ها و پیشرفت‌های عملی هریک از کارکنان را زیر نظر گرفته، نقاط قوت افراد را شناسایی کرده و با قدردانی و تشویق هریک از اعضای پرتلاش تیم، سبب افزایش بازدهی تمام اعضا بشوید. با دادن پاداش مادی یا معنوی به افراد پرتلاش تیم این اطمینان را می‌دهید که ارزش وجودی آنان را در سازمان خود درک کرده‌اید. افراد در این پروسه حس ارزشمندی خواهند کرد و حس مالکیت به کسب‌وکارتان خواهند داشت.

  1. پشت سر هم دستور صادر نکنید!

مدیران موفق هرگز دستورات را به عنوان حکم نهایی صادر نمی‌کنند، بلکه برای بررسی همه‌جانبه و شنیدن نظرات سازنده، این تصمیمات را با کارکنان خود به اشتراک می‌گذارند. با انجام این کار، تصمیم شما از زوایا و نقطه نظرات مختلفی بررسی شده و در صورت لزوم برای دست‌یابی به نتیجه‌ی بهتر اصلاح خواهد شد. با انجام این کار، کارکنان شما ارتباط عمیق‌تری با سازمان برقرار کرده و به آن‌ها حس بیهودگی دست نخواهد داد.

  1. فرصت جبران بدهید!

بروز خطا و اشتباه در روند کار امری بدیهی است، بنابراین به جای مجازات کارکنان خود، به آن‌ها یاد بدهید که از خطاهایشان درس بگیرند. با این کار علاوه بر افزایش حس اعتماد دو طرفه، از بروز مکرر اشتباهات در آینده نیز جلوگیری خواهید کرد.

  1. نقاط قوت افراد را بهتر از خودشان بشناسید

در بسیاری از موارد، افراد از قابلیت‎ها و توانایی‌های فردی خود مطلع نیستند و شما به عنوان یک مدیر موفق، باید سیستمی هدف‌مند برای شناسایی پتانسیل‌های آشکار و نهان کارکنان و یادآوری این نقاط قوت به آنان پیدا کنید.

  1. حسی که در سازمانتان جریان دارد را جدی بگیرید

مدیریت استرس در شرایط بحرانی، کنترل سطح انرژی کلی سازمان، تقویت یا تضعیف برخی از احساسات مثبت و یا مخرب در شرایط مختلف از جمله مهارت‌هایی است که تاثیر شگرفی بر عملکرد کلی سازمان‌ها خواهد داشت.

  1. کارکنان خود را زیر بار سنگین مسئولیت له نکنید!

مدیران باید منصف و به دور از توقعات غیر واقعی باشند. هرچند که بخش اعظمی از زندگی هر فرد، فارغ از جایگاه حرفه‌ای، به کسب و کار اختصاص دارد، اما به این موضوع توجه داشته باشید که افراد دغدغه‌های دیگری نیز در زندگی‌ِ خود دارند. به عنوان یک مدیر با احساس، همدلی خود را با اعضای سازمان خود افزایش داده و به رفاه و آرامش کارکنان خود خارج از محیط کار نیز توجه کنید. وارد آوردن فشارهای کاری و روانی بیش از حد به کارکنان، سبب افزایش بازدهی نمی‌شود، بلکه حس تعلق به سازمان را نیز کاهش خواهد داد.

  1. رئیس‌بازی درنیاورید، رهبر باشید!

رهبری موثر بر پایه‌ی دلسوزی و احترام متقابل است. به عنوان رهبر یک سازمان باید مهارت همدلی با افرادی که در برهه‌های سخت یا دردناک زندگی متحمل رنج بسیاری هستند را در خود تقویت کنید. به اعضای سازمان خود نشان دهید که در هر شرایطی از آنان حمایت و در چارچوب‌های حرفه‌ای تا حد امکان به آنان یاری می‌رسانید.

  1. روی مهارت‌های ارتباطی خود کار کنید

تقویت مهارت‌های ارتباطی، مانند مهارت گوش دادن، ارتباط چشمی مناسب، اطلاع از دانش زبان بدن، سخن‌وری سلیس و روان، جمله‌بندی مناسب، نه تنها در محیط‌های کاری بلکه در تمامی جنبه‌های دیگر زندگی نیز در تثبیت شخصیت و کاریزمای فردی تاثیری باورنکردنی خواهد داشت. برای تاثیرگذاری بیشتر در ارتباطات کاری و حرفه‌ای خود لازم است این مهارت‌ها را در خود تقویت کنید.

 

سخن پایانی

در این مطلب به اهمیت اجرای صحیح کوچینگ مدیران و نقش آن در تصمیم‌گیری‌ها و تعیین خط مشی‌های سازمان پرداختیم. علاوه بر این اقدامات موثر در راستای این سبک از کوچینگ را ذکر کرده و از تاثیر شگرف آنان در تقویت روحیه‌ی همکاری و توسعه‌ی فردی و تیمی توضیحات لازم را دادیم. کوچینگ مدیران، فرآیندی پیچیده و نسبتا نوظهور است. با فراگیری و اجرای تکنیک‌های کوچینگ، مدیران قادر خواهند بود که تهدیدها و نقاط ضعف را به فرصت و حتی نقاط قوت خود تبدیل کنند. به طور مثال، شما پس از تقویت مهارت‌های کوچینگ رهبری، خواهید توانست با مسائلی از قبیل تاخیر کارکنان به نحوی برخورد کنید که علاوه بر عدم بروزِ مجدد این دست از خطاهای حرفه‌ای، فرصت رشد و توسعه‌ی بیشتر را نیز در اختیار افراد قرار دهید.

تا کنون کدام یک از نکات کوچینگ مدیران را در کسب و کار خود اجرا کرده و نتیجه‌ی مطلوبی دریافت کردید؟ نظرات، تجربیات و سوالات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اگر سوال، ابهام یا مشکلی در این زمینه دارید با همکاران ما در گروه مشاوره‌ی مدیریت رابین تماس حاصل فرمایید.

منبع: businesscoaching.co.uk

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند