getty_504572294_2000133320009280172_266116-1200x850

فرهنگ کوچینگ برای مدیران و رهبران چه هدیه‌هایی دارد؟

به عقیده بسیاری از کارآفرینان بزرگ جهان، اداره‌ی کسب و کار بر اساس پیاده‌سازی فرهنگ کوچینگ یکی از رازهای موفقیت شرکت‌های پیشرو در دنیای امروزی است. جاری شدن این فرهنگ در سیستم مدیریتی یک کسب و کار، رابطه میان اجزای مختلف یک سازمان را بهبود می‌بخشد، خلاقیت افراد را افزایش می‌دهد و فرآیندهای گروهی را همواره یک گام جلوتر از اهداف کاری نگه می‌دارد. با توجه به این که فضای کسب و کارها روز به روز رو به سمت‌ غنی‌تر شدن پیش می‌رود، هر کارآفرین برای ورود به مارکت نیاز مبرمی به آگاهی بر شیوه‌های نوین مدیریتی خواهد داشت.

علی‌رغم اهمیت به روز رسانی روش‌های مدیریتی کسب و کار، متاسفانه همچنان اکثر منابع توصیه‌ای بهتر از دوست بودن با کارمندان یا کمک گرفتن از نیروی کار پا به سن گذاشته ندارند و همین موضوع بخش اعظمی از مدیران نسل جدید را دچار سردرگمی کرده است. در این مقاله قرار است با ارائه اطلاعات دسته اول در زمینه‌ی کوچینگ، به چند هدف اساسی دست پیدا کنیم. اول از همه می‌خواهیم به دیدگاهی درست و شفاف پیرامون مبحث فرهنگ کوچینگ برسیم و در ضمن آن قرار است ببینیم که چطور می‌توان با جاری ساختن مفاهیم کوچینگ در کسب و کار به یک ROI (بازگشت سرمایه) درست‌وحسابی رسید و در طولانی مدت، کسب و کار را به سمت مثبتی هدایت کرد. در ادامه، قرار است هفت گام طلایی برای نهادینه سازی فرهنگ کوچینگ در کسب و کار را مرور کنیم. با برداشتن این هفت قدم، شما نیز می‌توانید مانند بسیاری از کسب و کارهای مدرن جهان، در ضمن کسب درآمد و رسیدن به موفقیت، وفادارای کارمندانتان را نیز به دست بیاورید.

1-شنونده‌ی خوبی باشید

هدف از کوچینگ پیدا کردن راه حلی است که بر اساس آن همه‌ی افراد بتوانند صد در صد مهارت‌های خود را در فضای کسب و کار شکوفا کنند. در واقع کوچینگ به معنای شکوفاسازی توان‌مندی شماست. روش سنتی رسیدن به این هدف، برخورد خشک با کارکنان و اجبار آن‌ها برای ارائه بهترین عملکردشان در فضای کار بود. بر اساس روش‌های کوچینگ، هر فرد در هر سطحی از مهارت هم که باشد می‌تواند قدم به قدم و آهسته همراه با سایر همکارانش به سمت جلو حرکت کند. با نگاه به آمار و ارقام منتشر شده توسط موسسات تحقیقاتی مختلف، درمی‌یابیم که احساس شنیده شدن در فضای کسب و کار تا چه حد می‌تواند موجب افزایش بازدهی کار کارمندان شود. اگر بخواهیم قواعد کوچینگ را در سناریوهای حقیقی کسب و کار تعریف کنیم، لازم است تمامی اعضای کسب و کارمان احساس ارزشمند بودن داشته باشند و بدانند اگر بخواهند درباره‌ی چیزی انتقاد یا گفت‌وگو کنند، حرف‌هایشان شنیده شده و روی صحبت‌هایشان تأمل می‌شود. یکی از راهکارهای ایجاد این احساس در افراد، این است که خودمان به عنوان مدیر، نحوه‌ی مورد سوال قرار دادن کارکنانمان را اصلاح کنیم. بر این اساس، به افراد حاضر در کسب و کار کمک می‌کنیم که هرکدام تفکر منحصر‌به‌فرد خود را حفظ کنند.

2-به عنوان یک مدیر، تصویری مثبت از خودتان ارائه دهید

به عنوان مدیر یک کسب و کار نباید چهره‌ای عبوس و خشک داشته باشید. منظور چهره صرفا حالت ظاهری نیست، بسیاری از مدیران طوری به نظر می‌رسند که انگار توانایی‌های افراد را در خدمت رسیدن به اهداف شخصی خود درآورده‌اند. ایجاد چنین تصوری در ذهن کارکنانتان اشتباه محض است. شما باید بتوانید در ضمن ارائه‌ی حس تعلق به کارمندان، ابزاری که در اختیار دارید را در خدمت اهداف گروهی دربیاورید. در این راستا لازم است ضمن کشف و پرورش استعدادهایی که در تیمتان حضور دارند، با آن‌ها طوری رفتار کنید که گویی هرکدامشان قرار است در آینده مدیریت کسب‌و‌کارتان را برعهده بگیرند. جاری کردن فرهنگ کوچینگ در کسب و کار، نیازمند یک حامی قوی است که در ضمن پیشبرد اهداف مدیریتی، اهداف سازمانی را نیز رو به جلو حرکت دهد.

3-شاخص‌های بازگشت سرمایه‌ی خود را مشخص کنید

برای حفظ فرهنگ کوچینگ در فضای کسب و کارتان، لازم است تعداد معینی از معیارهایی که رشدشان برای کسب و کارتان حائز اهمیت است را مشخص نمایید و برای بهبودشان تلاش کنید. توجه داشته باشید که شاخص‌های بازگشت سرمایه لزوما اقتصادی نیستند. با برقراری ارتباط میان این معیارها و وظایف روزانه‌ی کارکنان، به آن‌ها اجازه می‌دهید که مهارت‌های خود را با ارزش‌های مجموعه همگام کنند؛ بدین ترتیب کارمندان در ضمن افزایش تجربه برای احقاق ارزش‌های شرکت نیز تلاش کرده‌اند. معیارهای کمی مانند افزایش بازدهی، افزایش فروش، افزایش تعامل سازمانی، عملکرد تیمی و بهبود خدمات مشتریان می‌توانند از جمله معیارهای ارزشمند در زمینه‌ی بازگشت سرمایه باشند. ضمنا بهبود تدریجی عملکرد تیم در زمینه‌ی احقاق این ارزش‌ها موجب بالاتر رفتن روحیه و اعتماد به نفس تیم نیز خواهد شد. یادآوری این ارزش‌ها به تیم، مانند وارد آوردن یک نیروی دائمی به اعضای آن در جهت حرکت رو به جلو است. هرچه عملکرد اعضای تیم در زمینه‌ی بهبود این معیارها بهتر باشد، اشتیاق آن‌ها برای کار هدفمندتر بیشتر خواهد شد.

4-تیم مدیریت باید صدایی رسا داشته باشد

توجه داشته باشید که نباید از ارائه روش‌های مدیریتی جدید خود خجالت بکشید. کلید اصلی توسعه‌ی فرهنگ کوچینگ موفق، داشتن صدایی رسا است که آوای آن به گوش تک تک اعضای گرداننده‌ی کسب و کار برسد. شما نمی‌توانید بدون اعلام روش دقیق اداره‌ی کسب و کار به تمامی افراد حاضر در آن، از افراد انتظار داشته باشید که مطابق روش ذهنیِ شما برای رسیدن به ارزش‌های سازمانی‌تان تلاش کنند. برای نهادینه‌ساختن فرهنگ کوچینگ در کسب‌و‌کارتان، ابتدا لازم است فضایی برای گفتمان به وجود بیاورید. در گفتمان، مدیران با افراد دیگر به گونه‌ای صحبت می‌کنند که آن‌ها را از نظر روحی پرانرژی نگه دارند. یکی از بهترین موضوعاتی که می‌توان گفتمان کوچینگ را در آن جای داد، موضوع صحبت درباره معیارهای بازگشت سرمایه است. صحبت درباره‌ی این معیارها و تشویق افراد در مسیر بهبودشان، نه تنها گفتمان کوچینگ را در بیزینس ایجاد می‌کند بلکه به کارمندان شرکت نیز احساس تعلق می‌بخشد.

5- در مدیریت منابع انسانی ابتکار عمل داشته باشید

با نشان دادن ابتکار عمل در مدیریت منابع انسانی، فرهنگ کوچینگ به زبان روزمره‌ی کسب و کارتان تبدیل می‌شود. به این منظور لازم است اعضای تیمتان را به خوبی آموزش دهید و مفاهیم کوچینگ را در ذهنشان نهادینه کنید. کلید حفظ فرهنگ کوچینگ در محیط کار عادی سازی تعاملات متقابل در میان اعضای تیمتان است، تعاملی که صدای پس زمینه تجارتتان را شکل می‌دهد و طنین آن به گوش مخاطب می‌رسد. گاهی لازم است صدای پس زمینه‌ی کسب و کارتان را به گوش خود اعضای تیم نیز برسانید. بدین منظور می‌توانید از مجلات داخل سازمانی استفاده کنید با به اشتراک گذاشتن مقالات منظم و فکر شده، ماجراهای شیرین کسب و کارتان را برای اعضای تیم روایت کنید.

6-فرهنگ کوچینگ باید در دل کسب و کارتان جاری شود

کوچینگ رویکردی نیست که بتوانید آن را در یک ساختار چیدمانی از بالا به پایین جریان ببخشید. در چنین رویکردی، تنها المانی که در مرکز کسب و کار قرار می‌گیرد خود فرهنگ کوچینگ است و سایر اجزای بیزینس به دور آن چیده می‌شوند. این موضوع به ایجاد گفتمان میان مدیریت و سایر اعضای تیم نیز کمک می‌کند. برای موفق شدن در این زمینه می‌توانید از کانال‌های شفاف دریافت بازخورد از سوی تمام اعضای کسب و کار کمک بگیرید. طبیعتا این کانال‌ها در صورتی به ابزاری موفق تبدیل می‌شوند که تیم مدیریت بازخوردی که از افراد دریافت می‌کند را به خوبی مورد بررسی قرار دهد.

7-کوچینگ را به عنوان هسته‌ی کسب و کارتان در نظر بگیرید

دسترسی به امکان یادگیری و رشد مداوم برای تک تک اعضای یک تیم را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین المان فرهنگ کوچینگ در نظر گرفت. توجه داشته باشید که جای گرفتن فرهنگ کوچینگ در قلب کسب و کارتان، به این معنا نیست که تاثیر چنین فرهنگی در کسب و کار محدود به داخل فضای کار است. چنانچه بتوانید این فرهنگ را به شکل صحیح در کسب و کار خود نهادینه کنید، تاثیر آن بر روی افزایش فروش و روابط با مشتریانتان نیز به خوبی نمایان خواهد شد.

حرف آخر

برای رسیدن به موفقیت در زمینه کوچینگ، لازم است اصول آن را در تمام گوشه‌‌کنار و جز به جز کسب و کارتان پیاده سازی کنید. برای این که بتوانید چنین طرح‌هایی را با موفقیت در کسب و کارتان پیاده سازی کنید، لازم است اول از همه نسبت به اجرای این طرح تعهد به خرج دهید، برنامه‌ای فکر شده برای رسیدن به آن تدوین کنید و بسترهای مناسب برای برقراری ارتباط بین اعضای تیم را فراهم نمایید.

در حالت ایده‌آل، مدیران درجه بالای هر کسب و کار باید بتوانند شکل رفتار و عملکردشان را به گونه‌ای تنظیم کنند که مشوق دیگران برای پیوستن به برنامه‌ی کوچینگ مجموعه باشند. ضمنا فراموش نکنید که نهادینه کردن گفتمان در فضای کسب و کار به عنوان زبان معیار بیزینستان، روشن نمودن معیارهای بازگشت سرمایه برای تمامی اعضای شرکت و ارائه‌ی گزارش مدون از نحوه‌ی پیشرفت شرکت در مسیر بهبود این معیارها از اجزای جدا نشدنی فرهنگ کوچینگ در یک کسب و کار به شمار می‌روند. گام اول برای ایجاد چنین فرهنگی در فضای کسب و کارتان، تصحیح شکل تعاملتان با افراد است. تنها تصحیح چگونگی مورد پرسش قرار دادن کارکنان یک شرکت می‌تواند هزینه‌‌ی سالیانه‌ی کسب و کارتان را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. این کاهش هزینه‌ها در نتیجه احقاق سریع‌تر اهداف شرکت صورت گرفته است.

اگر برای پیاده‌سازی فرهنگ کوچینگ در سازمانتان با مشکلاتی روبرو هستید، آن‌ها را از طریق تماس تلفنی با ما در میان بگذارید. ما همواره شما را در این مسیر یاری خواهیم کرد.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند